SPOSOBY NA OSZCZĘDNOŚCI ENERGII W FIRMIE – WŁASNA INSTALACJA FOTOWOLTAICZNA, PRACA ZDALNA, REZYGNACJA Z BIUR – CO MOŻESZ ZROBIĆ?
Koszt energii elektrycznej, ogrzewania, rośnie właściwie z tygodnia na tydzień. Wiele firm zastanawia się jak przetrwać sezon grzewczy, jak oszczędzić na zużyciu energii i jednocześnie zadbać o pracowników, klientów. Najbardziej na podwyżki narażone są firmy produkcyjne używające maszyn w procesie produkcji, ale tak naprawdę problem ten dotknie wszystkich przedsiębiorców. Co można zrobić? Czy z planowanymi już na kolejne miesiące podwyżkami i trudnościami w dostępie chociażby do węgla czy gazu będziemy w stanie sobie poradzić?
Piekarnie, zakłady meblowe, przetwórcze, krawieckie, ale także restauracje, hotele czy rodzinne agroturystki: wszystkie te podmioty mierzą się z podwyżkami, których skala była zaskoczeniem nawet dla największych pesymistów.
Od początku września klienci biznesowi firmy Tauron za 1 kWh płacą już 2,18 złotych. Oznacza to podwyżkę aż o 77 groszy w okresie zaledwie dwóch miesięcy. Jakby tego nie było dość, to już niestety siódma podwyżka od początku roku. Na początku roku za 1 kWh trzeba było zapłacić 37 groszy. Oznacza to tak naprawdę sześciokrotny wzrost rachunków za prąd, który wiele firm może postawić wręcz na krawędzi opłacalności działania.
Czy jest szansa, żeby te podwyżki zatrzymać? Czy mają one uzasadnienie? Niestety sytuacja nie wygląda różowo. Dystrybutorzy również są w pozycji patowej, ponieważ kupno energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii jeszcze nigdy nie było tak kosztowne. W sierpniu 2021 roku średnia cena 1 MWh wynosiła 383 złote, rok później było to już 1390 złotych/MWh.
Sposoby na oszczędności energii w firmie - co możesz zrobić?
Jeśli prowadzisz działalność pozaprodukcyjną, opcją jest z pewnością delegowanie części zespołu do pracy zdalnej, praca rotacyjna. Rekompensując pracownikom koszt zużytej przez nich energii w przypadku pracy z domu, z pewnością masz szansę oszczędzić na ogrzewaniu, oświetleniu czy korzystaniu z infrastruktury biurowej. Te oszczędności nie będą ogromne, niemniej pozwolą na przynajmniej częściowe ograniczenie kosztów rachunków. Dotyczy to w szczególności dużych biur - w przypadku małych przedsiębiorstw ma zwykle znaczenie marginalne.
Duże zużycie energii generują także klimatyzacja, ogrzewanie oraz wszelkie urządzenia drukujące, skanujące.
W tym wypadku warto wprowadzić elektroniczny obieg dokumentów a archiwizację przenieść do chmury. Niższa temperatura w środowisku biurowym może wpływać pozytywnie na koncentrację pracowników, bez żadnej szkody dla ich komfortu czy zdrowia. Ocenia się, że taki komfort zapewnia już temperatura w przedziale 20-22 stopnie. Często w pomieszczeniach biurowych bywa ona wyższa, co nie ma zupełnie uzasadnienia i powinno być ograniczane przez pracodawcę.
Warto także wspomnieć o tym, że inteligentne systemy sterujące pozwalają na ograniczenie ogrzewania pomieszczeń czy biernego poboru energii przez podłączone do sieci urządzenia, w godzinach, kiedy biuro jest puste. W takim wypadku warto z takich rozwiązań świadomie korzystać. Ogrzewanie pustego pomieszczenia w godzinach 18-6 rano do 22 stopni, nie ma sensu. W takim wypadku warto zmienić ustawienia i np. w tym czasie utrzymywać temperaturę na poziomie 18 stopni C.
W przypadku firm produkcyjnych sytuacja jest dużo trudniejsza. Tu opcją jest tak naprawdę wymiana maszyn na mniej energochłonne, o ile jest to w ogóle możliwe, poszukiwanie alternatywnych źródeł energii czy negocjacje z dostawcą.
Hotele, restauracje, agroturystyki, czy inne tego typu działalności, powinny rozważyć ograniczenie oświetlenia i jego wymianę w ramach najbardziej ekonomicznych dostępnych wersji, a także wspomniane już obniżenie temperatury w pomieszczeniach i zachęty kierowane do klientów, aby Ci również oszczędzali energię
Już dziś wiele firm oferujących noclegi, wynajem domków, apartamentów, deklaruje obniżenie temperatury w pomieszczeniach do 20-21 stopni i limity dostępności np. materiałów opałowych w cenie pobytu. To trudne decyzje, niemniej mają one sens ekonomiczny, a w dobie kryzysu, powinny również spotkać się ze zrozumieniem klientów.
Fotowoltaika dla firm - czy to ma sens?
Instalacje fotowoltaiczne, o których mówi się od wielu lat, były obiektem zainteresowania przede wszystkim gospodarstw domowych, które otrzymywały również dopłaty do ich instalacji. Większość firm była nimi mniej zainteresowana, zwłaszcza, że w wielu wypadkach nie mają one szans pokryć 100 % zapotrzebowania energetycznego firmy, a sam koszt ich instalacji jest niebagatelny.
Warto jednak temu tematowi się przyjrzeć, ponieważ z obecnych szacunków wynika, że koszt zwrotu instalacji może się znacząco skracać i wynieść od 3 do 5 lat.
Instalacja fotowoltaiczna może długoterminowo zagwarantować stabilność cen energii dla firmy. Obecne szacunki, zakładające 7 % wzrost cen energii rocznie w kolejnych latach, wydają się mało realne. Wielu ekspertów mówi o dwucyfrowym wzroście rok do roku. Kryzys energetyczny nie skończy się z dnia na dzień, a wojna w Ukrainie, również nie zmierza do szybkiego finału.
Jeśli posiadasz zakład produkcyjny, prowadzisz działalność hotelarską, czy po prostu masz możliwości instalacyjne w zakresie fotowoltaiki, jest to bardzo dobry kierunek inwestycyjny, wpisujący się zresztą także w ekologiczne trendy rozwoju przedsiębiorstw, coraz ważniejsze także dla wielu konsumentów.
Panele fotowoltaiczne są dla firm szansą na ograniczenie kosztów, jednocześnie budując wizerunek odpowiedzialnego społecznie, ekologicznego biznesu.
Co warte podkreślenia, większość firm korzysta z prądu w ciągu dnia, a więc w czasie, gdy fotowoltaika generuje najwięcej energii. Natychmiastowe zużycie wyprodukowanego prądu pozwala osiągnąć jeszcze większe oszczędności, a nowoczesne rozwiązania związane np. z magazynowaniem energii, mogą zabezpieczyć firmę na wypadek konieczności posiadania zapasów energetycznych.